Kto i dlaczego chce ukraść Twoje dane? Czy wiesz, w jaki sposób się przed tym bronić?

Wielka międzynarodowa afera, nieco mniejszy, ale równie dotkliwy kryzys ogólnokrajowy, problemy prawne, finansowe albo po prostu wizerunkowe, których “rezultaty” trzeba naprawiać miesiącami, a nawet latami. Właśnie tak wyglądają skutki utraty, a raczej kradzieży informacji, które nie są zabezpieczone w odpowiedni sposób. Sprawdź, czym jest DLP, a przede wszystkim – dowiedz się, jakie działania podjąć, aby wyżej wymienione kwestie nie dotyczyły Ciebie i Twojej firmy. Wszystko znajdziesz właśnie w tym artykule!

Definicja i działanie DLP

Zacznijmy klasycznie, czyli od powiedzenia sobie, co kryje się pod tym tajemniczym skrótem. DLP, z ang. Data Loss Protection, jest określeniem używanym w stosunku do ogólnej nazwy technologii informatycznych, których celem jest wspomaganie ochrony danych. DLP dotyczy zarówno przeciwdziałania ich kradzieży, jak i niezamierzonym, przypadkowym wyciekom.

Systemy DLP mogą funkcjonować na wielu płaszczyznach – odpowiednio dostosowanych do specyfiki przedsiębiorstwa, używanych systemów, nośników informacji, jak i jego ogólnej polityki.

Z jednej strony mogą pełnić rolę swego rodzaju antywirusów, odpowiedzialnych za monitorowanie ruchu sieciowego i wykrywanie w nim plików poddanych ochronie. Z drugiej strony mogą również odpowiadać za szyfrowanie danych, a także ich całkowitą blokadę (np. nie pozwalając na kopiowanie na nośniki zewnętrzne).

Systemy DLP często wyposażone są również w opcję klasyfikacji oraz wag, które to można przypisywać odpowiednim typom danych i na tej podstawie ustalać dla nich różne poziomy zabezpieczeń.

Jakie dane powinieneś chronić?

Typy informacji, które powinny być objęte odpowiednią ochroną, w dużej mierze zależą od specyfiki Twojego biznesu. Zupełnie inaczej do tej kwestii podchodzić powinny duże firmy produkcyjne, badawcze czy finansowe. A zupełnie inaczej mniejsze przedsiębiorstwa zajmujące się chociażby sprzedażą.

Najpopularniejszymi rodzajami danych, których utrata może być bardzo kosztowna są:

  • Szczegóły procesów produkcyjnych, receptury produktów i przepisy.
  • Dane klientów, kontrahentów oraz pracowników – zarówno kontaktowe, adresowe, jak i wrażliwe.
  • Plany i raporty sprzedaży, analizy finansowe, listy płac.
  • Wyniki wieloletnich i bardzo kosztownych badań prowadzonych przez należące do Twojej firmy laboratoria.
  • Treści umów, aneksów, kontraktów, zawierające nie tylko dane stron, ale również szczegółowe ustalenia i inne informacje.

Jakim sposobem Twoje dane mogą trafić w niepowołane ręce?

Zasadniczo, wycieki tego typu informacji można podzielić na 2 główne kategorie: spowodowane działaniem z pełną premedytacją oraz te, których utrata nastąpiła przez przypadek.

  • Celowa kradzież danych jest zazwyczaj wynikiem działania nieuczciwych pracowników lub kontrahentów, którzy mogą pracować na korzyść Twojej konkurencji. W tej sytuacji wykradzione informacje mogą posłużyć do poznania Twoich planów, wyników badań, szczegółów umów, a w rezultacie – zbudowania przewagi konkurencyjnej.

Najpopularniejszymi sposobami wykorzystywanymi do kradzieży są zewnętrzne nośniki pamięci: dyski zewnętrzne, pendrive’y i coraz rzadziej spotykane płyty CD.

  • Przypadkowy wyciek danych może być z kolei spowodowany zwykłą nieuwagą i roztargnieniem Twojego pracownika lub po prostu awarią systemów.

Najpopularniejszymi źródłami tego problemu są z kolei: pozostawienie niezabezpieczonego komputera, omyłkowo wysłany mail bądź awaria oprogramowania.

Jakie mogą być koszty wycieku danych?

To w dużej mierze również zależy od rodzaju firmy, tego czym się zajmuje, a przede wszystkim typu informacji, które bezprawnie wydostały się poza naszą organizację. Jedno jest pewne – wyciek danych nigdy nie niesie za sobą pozytywnych skutków, czego najlepszym przykładem są ich bardzo dotkliwe konsekwencje.

Średni koszt naruszenia bezpieczeństwa danych wynosi obecnie ponad 4 miliony dolarów, a blisko 70% małych firm, których dane zostały skradzione – upada w ciągu zaledwie pół roku od takiego incydentu.

Konsekwencje utraty danych

  • Tak więc, pierwszą kluczową konsekwencją może być ta finansowa, wyrażona pod postacią utraty potencjalnych zysków, czy koniecznością poniesienia kosztów związanych z wypłatą wynagrodzeń, zadośćuczynień lub po prostu kar.

Jej powodami mogą być: wyciek danych osobowych, tajnych dokumentów (treści umów, kontraktów) lub innych informacji objętych specjalnymi sankcjami.

  • Do drugiej grupy możemy zaliczyć konsekwencje wizerunkowe, mające postać utraty zaufania klientów i kontrahentów, a nawet mogące wywołać poważny kryzys całej marki.

Ich powodem może być przede wszystkim utrata danych klientów i kontrahentów, a także wyciek wewnętrznej korespondencji.

  • Trzeci rodzaj to konsekwencje prawne, mające swoje odzwierciedlenie zarówno w karach pieniężnych, jak i tych uwzględniających nawet pozbawienie wolności.

Do ich powodów możemy zaliczyć wspomniane już wykradzione wersje umów (których treść miała pozostać tajna), dane osób (klientów i kontrahentów).

Jak możesz ochronić swoje dane?

Bez względu na źródło ich utraty (celowe działanie lub zwykły przypadek), rodzaj danych (dokumenty, prezentacje, raporty, analizy itp.), a nawet sposób ich przechowywania i dystrybucji – Twoje dane mogą zostać zabezpieczone w sposób, który zagwarantuje Ci ich pełną ochronę. Wystarczy, że postawisz na profesjonalne rozwiązanie informatyczne, uwzględniające Twoje potrzeby, specyfikę branży, a przede wszystkim zapewniające najwyższy poziom ochrony danych znajdujących się w Twojej firmie.

Skontaktuj się z nami, aby poznać Safetica. System, odpowiadający za bezpieczeństwo Twoich informacji, bez względu na to, gdzie są przechowywane ani w jaki sposób korzystają z nich Twoi współpracownicy.